Ακρογωνιαίος λίθος της εκπαίδευσης η σχέση γονιού – δασκάλου
Η φοίτηση του παιδιού στο σχολείο συχνά προκαλεί άγχος και ανησυχία στους γονείς. Ερωτήματα όπως: αν το παιδί θα είναι καλός μαθητής, εάν θα του αρέσει το σχολείο, ποιους φίλους θα κάνει και πολλά άλλα βασανίζουν τους γονείς. Ταυτόχρονα «σημαντικός άλλος» από εκεί που ήταν ο γονιός γίνεται ο δάσκαλος και αργότερα θα γίνουν οι φίλοι και οι συμμαθητές του. Ο δάσκαλος επιδρά σημαντικά στην διαπαιδαγώγηση του παιδιού και γι’ αυτό οι γονείς θέλουν να γνωρίζουν τις απόψεις και τις αξίες του.
Πρόσφατες μελέτες δείχνουν ότι όταν οι οικογένειες ασχολούνται με την εκπαίδευση των παιδιών τους με θετικούς τρόπους, τα παιδιά έχουν υψηλότερους βαθμούς και καλύτερη παρουσία στο σχολείο. Οι έρευνες δείχνουν επίσης ότι οι οικογένειες που λαμβάνουν συχνά και θετικά μηνύματα από καθηγητές τείνουν να εμπλακούν περισσότερο στην εκπαίδευση των παιδιών τους από τους γονείς που δεν λαμβάνουν αυτό το είδος της επικοινωνίας.
Ένας τρόπος για την προώθηση της μάθησης των παιδιών είναι με την συνεργασία της οικογένειας και του σχολείου, όπου οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί μοιράζονται την ευθύνη για τη δημιουργία μιας σχέσης εμπιστοσύνης που θα βοηθήσει τα παιδιά να επιτύχουν ακαδημαϊκά.
Για να χτιστεί μια θετική σχέση ανάμεσα στον γονέα και στον εκπαιδευτικό χρειάζεται να καλλιεργηθεί η επικοινωνία.
Μια καλή στιγμή να επικοινωνήσετε με το δάσκαλο του παιδιού σας και να τον γνωρίσετε είναι κατά τη διάρκεια της πρώτης εβδομάδας του σχολείου. Μπορείτε να ενημερώσετε τον δάσκαλο για τον χαρακτήρα του παιδιού σας ή για το πως θέλει να του φέρονται. Έτσι ο δάσκαλος γνωρίζει πιο γρήγορα το παιδί και το παιδί προσαρμόζεται πιο εύκολα. Μπορείτε να μάθετε επίσης για τα υλικά διδασκαλίας και τις μεθόδους που χρησιμοποιεί ο δάσκαλος για την επίτευξη των στόχων.
Έτσι έχετε την ευκαιρία να συναντηθείτε, όταν δεν έχει υπάρξει κάποιο πρόβλημα. Σε αντίθετη περίπτωση, η επαφή με τους εκπαιδευτικούς μπορεί να είναι δυσάρεστη. Ο εκπαιδευτικός είναι συνήθως εκείνος που περιγράφει την άσχημη συμπεριφορά του παιδιού σας ή την ανησυχία του ότι ένα πρόβλημα μάθησης μπορεί να υπάρχει. Αυτό το είδος της επαφής βάζει συνήθως τον γονέα σε αμυντική θέση, η επικοινωνία δυσκολεύει και μπορεί να δημιουργηθεί κάποια σύγκρουση.
Όταν υπάρχουν προβλήματα με το παιδί σας, και εσείς καλείστε να συναντηθείτε με τον δάσκαλο, να έχετε κατά νου ότι ο εκπαιδευτικός είναι ο επαγγελματίας ο οποίος θέλει να βοηθήσει το παιδί σας. Οι ερωτήσεις που κάνει, δεν πρόκειται να σημαίνουν ότι είναι περίεργος, αλλά δηλώνουν την πρόθεσή του να μάθει το πώς λειτουργεί το παιδί και να το βοηθήσει να ξεπεράσει τις δυσκολίες του. Να θυμάστε ότι και οι δύο θέλετε να καταλάβετε τι έχει συμβεί, και πώς μπορείτε να βοηθήσετε το παιδί.
Εάν διαφωνείτε με τη μέθοδο που ο εκπαιδευτικός χρησιμοποιεί για να λύσει το πρόβλημα, να εξηγήσετε τους λόγους που διαφωνείτε με ένα ήρεμο τρόπο και να προτείνετε εναλλακτικές λύσεις.
Οι εκπαιδευτικοί είναι σημαντικό να ενημερώσουν τους γονείς με ποιο τρόπο μπορούν να είναι χρήσιμοι και να ζητήσουν τη συνδρομή τους σε συγκεκριμένες δραστηριότητες, όπως το να συμμετέχουν με την προετοιμασία υλικών διδασκαλίας. Να δώσουν την δυνατότητα στους γονείς να ενημερώνονται συχνά και τακτικά για τα θέματα της σχολικής αγωγής των παιδιών τους. Κυρίως όμως οι δάσκαλοι χρειάζεται να κατανοούν τα άγχη και τις ανησυχίες των γονιών σχετικά με την πρόοδο και την εξέλιξη των παιδιών τους.
Η σχέση των γονιών με το σχολείο είναι πολύ σημαντική γι’αυτό πρέπει να είναι ισορροπημένη και να στηρίζεται στην αμοιβαία συνεργασία και εμπιστοσύνη για το καλό των παιδιών.
Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα “Παιδικός σταθμός για γονείς”